onsdag 1 oktober 2008

Strul öron!

Tuva blev inte godkänd på hörselscreeningen denna gång heller. Ena örat (höger) fungerade det på men inte på det andra. Vi fick träffa en super trevlig läkare som informerade om vad det kunde bero på samt vad som skulle hända härnäst. Vi kommer få komma tillbaka på ytterliggare en kontroll, denna gång måste Tuva sova. En elektrod kommer att fästas över hörselnerven och man mäter alltså aktiviteten därifrån istället för inne i örat. Läkaren sa att eftersom hon har fått ett godkänt öra så ligger hon inte först i kön (de barn med två öron som inte är godkända måste ju gå före) hon trodde dock att det skulle bli innan jul. Om inte det heller fungerar så kommer man vänta tills Tuva är 8-12 månader och utföra ett så kallat BOEL test (då barnet själv kan visa att det hör genom att vända sig mot ljudet). Att hon inte fick godkänt kan bero på flera saker. Dels kan det ju vara så att hon har en hörselnedsättning på vänster öra, dels kan det bero på att hon har trång hörselgång, vatten i mellanörat eller fosterfett kvar i örat. Jag känner mig konstigt nog inte ett dugg orolig för att hon ska ha en hörselnedsättning, och även om hon skulle ha det känner jag mig inte heller orolig för att det kommer bli speciellt handikappande för henne. Jag märker tydligt att hon hör, hon reagerar inte bara på höga ljud utan även på min röst. Hör hon mig vänder hon sig ofta åt mitt håll. Hon pratar ju dessutom massor så jag tror inte att en eventuell hörselnedsättning kommer påverka hennes utveckling. Mattias har en medfödd hörselnedsättning som inte har påverkat honom speciellt mycket. Han har dock inte kollat sin hörsel på många år så läkaren bokade in honom på en tid också.

Det blir många läkarbesök för trollet denna vecka, idag ska vi till BVC för 2 månaders koll med läkare. Vi åker till Solna en stund tidigare för att möta upp moster Hanna och Dylan. Vi ska ta en långpromenad i det, tyvärr, tråkiga gråmulna vädret medan barnen (förhoppningsvis) sover efter BVC besöket.

Igår fick jag min efterlängtade kamera. Tyvärr hade de glömt skicka med minneskortet så jag har inte kunnat prova den ännu! Ska köpa ett minneskort i Solna sen.

Nu måste jag klä på mig annars kommer jag missa bussen.

Inga kommentarer: