fredag 6 februari 2009

6 månader

Min lilla lilla bebis blir 6 månader idag. Ett halvt år! Helt otroligt. Om ytterligare ett halvår kommer vi få fira en 1-åring. Hon kanske går då, pratar litegrann. Vi firar förmodligen på Ekerö, i vårt blivande hus, på altanen. Tuva tultar omkring med en sommarklänning och äter gräddtårta med hela ansiktet! Hela familjen är där och sjunger ja må hon leva och Tuva river upp paket. Då är det sommar och varmt, till skillnad från nu. Runt 0-gradigt och snöblandat regn...

En dag ser ut ungefär såhär:
Vi vaknar när vi vaknar. Oftast mellan 8-9 någon gång. Tuva är på strålande humör och vi ligger kvar en stund i sängen och pratar. Tuva övar på ba ba ba och pa pa pa. Vi kliver upp och byter blöja, jag klär på mig men Tuva får behålla pyjamasen på. Tuva lekar lite på golvet medan jag fixar morgongröt, vissa dagar banangröt och vissa dagar majs- och havregröt. Hon äter med varierande aptit men blir alltid kladdig! Efter grötätning och avtvättning får hon klä på sig. Nu får jag äta, ibland själv men oftast med Tuva i knät. En stund efter gröten vill Tuva tutta. Hon somnar ungefär 1½ timme efter vi har klivit upp och sover mellan 40 minuter upp till ett par timmar. Vi hittar ofta på något på förmiddagarna, babysimmar, träffar kompisar, är i stallet eller plockar och fixar hemma. Den mesta av Tuvas vakna tid spenderar hon på golvet. Hon lekar med sina leksaker, ålar och övar på att krypa. Ser hon mig vill hon oftast komma upp i knät en stund och vi gosar litegrann. På eftermiddagen sover hon ofta något längre pass. Vid halv fem kommer pappa hem. Tuva äter lite middag i form av morot-, palsternacks-, potatis- eller broccolipuré. På kvällarna leker hon på golvet, kollar lite på tv och gosar med mamma och pappa. Vid 20-tiden byter hon om till pyjamas och får AD-droppar, ibland tar hon en liten powernap men somnar inte för natten förens vi går och lägger oss. Under natten vaknar hon mellan 1-5 gånger och vill tutta, eller bara ligga nära mig. Jag brukar försöka byta blöja på henne nån gång mitt i natten för annars är den för full på morgonen.



Vikt: 6845 gram
Längd: 63 cm
Klädstorlek: Mest 62 men lite 68.

Mitt lilla troll, exakt 6 månader!

Inga kommentarer: