måndag 2 februari 2009

Om sömn

Jag var ju lyckligt lottad de där första månaderna. Bebis sov hela nätterna i sin egen säng, tyvärr lite på bekostnad av min amning. Men några veckor innan jul hände nåt. Hon började sova oroligt, vaknade 4-5 gånger per natt. Hon somnade förvisso igen efter bara en liten yttepyttig tuttning men det är ändå jobbigt att bli väckt så många gånger. När jag var på mammagrupps träff visade det sig att jag inte var ensam om detta fenomen. 19 veckors krisen eller nåt liknande kallade de det. Sakta men säkert har hon i alla fall återgått till lite bättre vanor. Nu vaknar hon ofta max 1-2 gånger per natt. Och många gånger lägger jag henne till bröstet bara för att hon är så orolig och ligger och kastar sig av och ann inte för att hon är vaken. Härom natten sov hon ända till halv 7, lyxigt värre! När hon började sova oroligt började vi ha henne i vår säng eftersom jag inte orkade kliva upp och hämta henne hela tiden. Och nu är det så mysigt att dela säng så vi vill inte sluta med det.

Inga kommentarer: