söndag 7 december 2008

4 månader

För 4 månader låg vi på BB och snusade liten skrynklig bebis. Vi hade precis haft besök av en läkare som konstaterat att bebis var fläckfri och vi hade börjat förbereda oss på att få åka hem med vårat lilla underverk. Det var varmt i luften även om jag inte minns hur vädret var. Nu är det grått och kallt, adventljusstakens andra ljus brinner i vardagrummet och bebisen sover gott i soffan medan pappan kollar på skidor. Mattias frågade mig imorse om jag fick välja en dag som skulle gå i repris jämt, vilken dag skulle jag då välja? Min första spontana tanke var dagen då Tuva föddes... men med närmare eftertanke så skulle jag inte vilja ha så ont varje dag så jag ändrade mig istället till någon av de där första dagarna. Dagarna när det bara var jag, Mattias, Tuva och Dumle, en soffa, OS, augustivarmt och massor utav känslor. Vilken härlig tid det var, vi konstaterade att vi levde verkligen i en liten bebis bubbla, där det bara var glädje och massor utav glädjetårar! Nu är det fortfarande glädje, lite färre glädjetårar dock nu när hormornerna har stabiliserat sig lite, men mer vardag. En dag ser ut ungefär så här:


Tuva vaknar mellan c:a 5-6 och äter lite tutte, somnar sen om och sover till 9-tiden ungefär. Vi vaknar, pratar lite i sängen, byter blöja och klär på oss. Jag lagar frukost och Tuva "gymmar", sen sitter ofta Tuva i sin matstol medan jag äter och surfar lite på datorn. Efter ganska exakt 1½ timme blir hon trött och somnar ofta i vagnen. Vi är mest ute och flänger på förmiddagen, någon dag i veckan är vi bara hemma och slappar men annars varvar vi fika med vänner med shopping och stallet. Hon sover minst 3 timmar, ibland 5 timmar och vaknar sen med sug i magen. Det blir mycket tutte under eftermiddagen, mer om hon sovit 5 timmar. Ibland sover hon små powernaps under eftermiddage/kvällen och ibland tar hon bara en längre sovstund. Mellan sovandet vill hon helst sitta på mig, kortare stunder kan hon nöja sig med att ligga på golvet eller sitta i stolen men mest vill hon bli buren. Hon pratar mycket och högt och har sin mest vakna och glada period nu. På kvällen blir det fortfarande en hel del gnäll och vi får ofta äta middag med henne i knät. Vid 20-tiden får hon ny blöja, pyjamas och AD-droppar samt magdroppar (för de äckliga fisarna). Om mamman fick bestämma skulle Tuvan somna ungefär här. Men i det här hushållet bestämmer inte mammor så Tuva är vaken till c:a 21.30-22.30 och somnar sen gott med pappa och mamma i sängen och tutten i munnen. Jag bär över henne i hennes egen säng efter en stund och där sover hon oftast gott hela natten.


Nu ska jag ner i källaren och hämta upp jullådan. Dags för etapp 2 i julpyntandet!




Den finaste! *älskar*

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja jisses, så fort det går! Redan över 4 mån?! Hon är såå söt! Hoppas att ni mår bra allihopa och får en fin helg. Danne ska ut med skotern i morgon igen och då ska jag, Leo och min mamma gå på julmarknad ute på naturbruksgymnasiet, som tydligen ska vara bra. På kvällen hoppas jag att jag får gå på julkonsert i stadskyrkan. Det vore så mysigt! Den julstämning jag hade för ett tag sen är nåstan borta, behöver påfyllning.

Kramar!