söndag 28 december 2008

Nu är glada julen slut slut slut...

Hemma igen! Vi har haft det bra men det är underbart skönt att komma hem igen. Vi var ett jätte gäng hos farmor men eftersom vi hade Tuva fick vi det bästa rummet. Trots en skön 1.60 säng har vi inte sovit speciellt bra. Tuvas oroliga nätter håller i sig och den här sängen var dessutom supermjuk så hon rullade in i mitt ansikte hela tiden. Det här har vi haft för oss under julhelgen:
Tisdag:
Vi begav oss upp norr efter frukost och plock i lägenheten. Vi fick åka i strålande fint vinterväder men hade om tur var solen i ryggen. Tuva somnade efter 10 minuters bilfärd och vakande c:a 5 minuter innan vårt lunchstopp i Tönnebro. Där var hon sedan på superhumör och efter mat, ammning och toabesök åkte vi vidare. Tuva somnade efter en liten stund och sov sen fram tills vi var framme! Det blev kramkalas med allihopa och sen middag bestående av god gryta. Resten av kvällen umgicks vi medans skinkan kokade på spisen, det vart även en hel del snapsande (dock inte för mig) innan vi gjorde natt.

Tuva älskar att åka bil.

Onsdag:
Julafton! Vi vaknade vid 8.15. Tuva åt medan pappa gick ut med Dumle och sen gick vi upp och satt oss vid dukat frukostbord. Efter frukost gick vi ut och åkte lite pulka, jag och Tuva följde med men stod mest och tittade på (jag åkte ett åk i alla fall). Efter det tog jag och Mattias en långpromenad och åt sen lunch. Vid 13-tiden åkte vi och hämtade Mattias farmor Agnes och åkte sen för att tända ljus på Mattias pappas grav. Jag hade tänkt att gå in in kyrkan och tända ett ljus för Emil men kyrkan var stängd tyvärr. När vi kom hem igen var det dags för Kalle Anka och i samma stund det var slut kom tomten (i form av Jocke). Det blev en paketutdelning som hette duga. Till middagen kom även bonussyskonen Magnus och Helena med respektive. Vi åt och åt och spelade sen sällskapsspel tills Tuva gav upp och ville gå och sova.


Sötaste jultjejen

Lasse Kronér, vilken lirare :)

Hos gammelfarmor Agnes


Tuva med julklapp från farmor, dockan Julia. I bakgrunden synns ytterliggare en julklapp, en babyvakt! Tuva fick även pengar och presentkort så nu ska shoppas!
Torsdag:
På juldagen kom Mattias syster med familj.Jag hade tyvärr fått ont i halsen under natten och kände mig inte pigg. Det blev återigen klapputdelning och efter det pulkaåkning. Tyvärr orkade jag inte följa med utan blev kvar hemma med Tuva. Vi slöglodde på TV hela eftermiddagen och jag passade på att slumra till lite då och då. Det blev ytterliggare ett gott julbord med många snapsar (men återigen ingen för mig). Efter maten tittade vi lite på kort och umgicks. Tuva var mycket nöjd och låg naken på bordet och pratade och sprattlade.

Fredag:
Dags att åka hem. När vi vaknade hade de flesta redan packat ihop sig och var på väg. Vi åt en lätt frukost och packade sen medans farmor och gammelfarmor passade Tuva. Vi körde hem gammelfarmor Agnes och åt en snabb lunch med henne innan vi begav oss ut på vägarna igen. Även denna dag fick vi åka i fint vinterväder (det blev dock mörkt snabbt). Tuva sov som vanligt hela vägen, ett kort stopp i Tönnebro för fika och godisinhandling och vid 19.30 var vi hemma igen. SKÖNT!

Så var den över, Tuvas första jul. Nu laddar vi för nyår som ska spenderas hemma hos moster Sara och Tomas.

Inga kommentarer: