tisdag 2 december 2008

Hurra för Tuva idag!

Idag blir hon 4 månader mitt lilla troll. Helt otroligt! Hon växer som ogräs den där lilla, jag har dock inte varit och vägt henne på evigheter så jag har ingen aning om vad hon kan tänkas väga! Jag tror dock att hon har gått upp för till och med jag ser att hon har växt. Vi har nu gått över till storlek 62 i kläder (men hon har fortfarande 50 och 56 också). Jag har galet mycket kläder som jag måste göra mig av med så jag tänkte lägga upp lite på Tradera. Ska bara finna orken till det först.

Hon kör helbrunt idag på 4 månadersdagen!



Jag hade ju tänkt att vänta så länge som möjligt med att börja med smakportioner, har verkligen haft som mål att HEL amma i 6 månader. Men senaste dagarna har hon vart så gnällig och jag tror att det kan bero på att hon inte är nöjd med bara bröstet. Hon har fått ersättning vid några tillfällen men jag kan ju inte påstå att hon är speciellt intresserad av det heller! Vi får se hur jag gör. Jag fick i alla fall tips av en kompis att inte börja med potatis utan att istället börja med något sötare, som mer påminner om bröstmjölk i smaken, palsternacka tipsade hon om!

Hon börjar bli så duktig på att ta i saker och föra de till munnen. Hon får tag i nappen och koncentrerar sig hååååårt på att få in den i munnen. Tyvärr lyckas hon sällan, det blir oftast handen som hamnar i munnen istället. Men hon är så söt när hon försöker, hon stirrar så hårt på nappen att hon tittar i kors.




Det är svårt att få bra grepp om nappen.


Koncentrationen ligger på topp!

Senaste kvällarna har Tuva kommit i säng jätte sent, det är nästan som om hon har vänt på dygnet. Hon klarar inte av att gå och lägga sig om inte jag och Mattias också lägger oss samtidigt. Häromdagen till exempel så somnade hon i min famn vid typ 20.30. Perfekt tänkte jag, lagom tid för att somna. Hon somnade verkligen stenhårt och låg helt avslappnad i min famn. Jag tänkte precis gå och lägga henne (efter c:a 15 min) och då vaknar hon igen och är superpigg! Efter detta var hon gnällunge fram tills att jag gick och la mig vid 22-tiden. Då somnade hon i min säng vid bröstet och när jag skulle lägga över henne i sin egen säng efter en stund vaknade hon såklart till och började snacka. Som tur var somnade hon om efter bara några minuter! Sen sover hon oftast hela nätterna och gärna länge på morgonen (vilket visserligen är skönt men ändå)... jag vet inte hur vi ska bryta detta mönster! Jag skulle vilja att hon somnade mellan 20 och 21!

Nu ska jag ut till Ekerö och gå på julmarknar, sen blir det middag hemma hos mamma och pappa!

1 kommentar:

Jenni-Li sa...

Hej kompis! Så söt hon är tuva-liten! Pussa henne på 4-månaders-dagen! Det gick bra med höften, det var inget som de ville behandla med skena - tack och lov! Skönt. Men fy fan (om man nu får säga så) vad jobbigt det var. Usch. Lilla hjärtat... får inte vara så lessen juh... hua!

SNART ses vi! Fatta! Yey!Kram kram