fredag 29 augusti 2008

Amma, amma, amma.

Om ni undrar vad jag har gjort denna vecka så har jag ammat! Inget annat... Det är inte det lättaste att planera in något när man är uppbokad varannan timme, och oftare än så om lilltrollet är hungrig tidigare (vilket hon ofta är).

Första veckan hemma, alldels ensam har varit ganska kaosartad, men nu i slutet på veckan känner jag redan att jag fått lite bättre rutiner. Nattsömnen fortsätter vara orolig, och lillan sover fortfarande i vår säng. Hon har svårt att sova på egen kudde, jag har svårt att tänka mig att hon vill sova i egen säng... men jag ska försöka så småningom, bara det att JAG inte känner mig redo ännu! Inatt var ingen bra natt, hon vaknade strax efter två och hade ont i magen (tolkat av mig i alla fall), hon grät förtvivlat och hon och jag förflyttade oss ut till soffan så att pappa skulle kunna sova. Där somnade hon, efter mycket tröstande, på min mage men blev sedan ledsen igen när jag försökte lägga ner henne i sängen. Resten av natten sov hon på min arm, mysigt, men jag var rejält stel när jag vaknade imorse.

Igår provade jag bärselen för första gången och det gick super bra. Hon somnade i den efter bara några minuter och det var helt underbart att kunna gå omkring med henne nära och samtidigt ha händerna fria... den kommer vi att använda ofta!

Idag var vi tillbaka på BVC för att se om intensivamningen gett resultat, och det hade den! Hon hade gått upp till 3680 gram sedan i måndags, vilket var jätte bra enl. bvc-sköterskan. Jag fick nu lite friare tyglar, amma ofta men trollet kan själv säga till när hon vill ha! Skönt att slippa väcka henne när hon sover gott. Hon äter väldigt ofta när hon är vaken så jag tycket att hon gott kan få sova när hon väl sover. Jag känner mig i alla fall otroligt lättad, jag ville som sagt inte börja med tillägg, mitt mål har hela tiden varit att helamma!

Mys i vagnen.

Inga kommentarer: