tisdag 12 augusti 2008

Dag 1

Tanken är att jag ska skriva lite varje dag om Tuva. Nu har det dock snart gått en vecka så det får bli en liten sammanfattning istället:

Dag 1.
Hon föddes ju på morgonen och de första timmarna spenderar vi på förlossningen. Hon ligger antingen hos mig eller hos Mattias, naken såklart. Vi förundras över hur perfekt hon är, alla fingrar, alla tår, liten potatisnäsa, pussmun, en helt perfekt liten prinsessa. Man fattar ingenting, var det verkligen hon som låg i min mage och sparkade och buffade?! Första amningen går super bra, hon verkar direkt fatta hur hon ska göra och tar ett stort och fint tag. En lång stund är det bara jag, Mattias och Tuva på rummet (personalen är upptagen med en annan förlossning) men det gör ingenting. Vi har fått in fika och är fullkomligt nöjda, mest jag eftersom smärtan nu släppt helt. Jag känner mig så avslappnad och fruktansvärt trött.
Första amningen.
Framåt halv tolv börjar jag bli ordentligt kissnödig, jag ringer på klockan och en annan barnmorska kommer in med en kisshink jag får sitta på. Trots att jag är rejält kissnödig kommer det ingenting, efter att ha suttit i säkert en halvimme lyckas jag klämma ur mig det som finns därinne... Efter ytterliggare en stund kommer "vår" personal tillbaka, Tuva får en spruta och gråter förtvivlat, hon vägs och mäts (3550 gram och 50 cm lång) och får även på dig sin första blöja eftersom hon lyckats bajsa på både mig och Mattias. Vi får ett rum på BB-avd lilla enheten och flyttar efter några timmar över dit (bara längre bort i korridoren).
Hos pappa.
Mamma, pappa, Tommy, Hanna och Dylan kommer och hälsar på, man får dock inte ta emot besök på avdelningen men vi träffas utanför. De har med sig fina presenter till både mig och Tuva och massvis med kort tas. Tommy ska åka tillbaka till USA dagen efter och vi är alla så glada att han hann träffa Tuva. Efter besöket är både jag och Mattias helt slut. Vi går in på rummet och sover (eller försöker sova) ett par timmar. Mattias sover gott, men jag har svårt att koppla av, vill bara titta, pussa och njuta av Tuva. Vi äter middag, och går sedan och lägger oss igen. Under natten är jag så trött! Klarar inte av att hålla ögonen öppna, men Tuva kräver tutte och nattpersonalem kommer in och visar mig liggande amning.

Besök av moster och morfar.
Trött mamma!
Tuva är inte så förtjust i skötbordet...
Lillskruttan några timmar gammal, i pappas famn.

Inga kommentarer: