lördag 30 augusti 2008

Dammsugning och morgontrött vovve

Igår dammsög jag för första gången på huuuuur länge som helst. Mot slutet av graviditeten var jag så tung och otymplig (eller bynglig skulle man kunna säga) dessutom var det så sjukt varmt så jag orkade inte dammsuga... jag överlät det helt enkelt till Mattias. Men igår stod jag inte längre ut med dammråttorna som jagade runt här så jag satte trollet i bärselen och körde ett varv med dammsugarn. Gick förvånansvärt bra faktiskt, blev kanske inte så väldammsuget under soffan och sängen (svårt att böja sig så långt när man hade selen) men klart bättre än innan.

Vi var bara hemma och slappade igår också. Ida och Thia kom förbi och tog en fika (hade köpt smaksättning man har i kaffet, vanlij...mums). Lillskruttan sov två låååånga pass på dagen och blev en gnällspik på kvällen. Verkar vara hennes rutin det där, precis som det var när hon låg i magen. Hon sov på dagarna och var vaken på kvällarna. När hon sover sådär långa pass ammar hon väldigt ofta när hon är vaken, vilket alltid är runt middagstid och det resulterar i att jag antingen får slänga i mig maten, äta den kall eller äta den med en bebis på armen... inget av alternativen är speciellt bra. Inatt sov hon bra fram till första amningen, efter det hade hon svårt att komma till ro (som vanligt!). Vid andra amningstillfället höll hon på i TVÅ timmar! Jag trodde jag skulle bli galen, hon vägrade somna om. Dessutom höll hon på att släppa tutten hela tiden så jag fick hjälpa henne stoppa in den... alltså kunde inte jag heller sova (brukar annars lägga henne till bröstet och somna om). Tillslut somnade hon i alla fall men vaknade strax efter sju och höll på igen... tänkte att hon kunde omöjligt vara hungrig igen efter hennes maratonamning. Efter mycket om och men somnade hon om på min mage, men jag var tacksam att jag fick sova någon timme till.

Dumle mådde inget vidare imorse och ville inte gå ut med Mattias, han ville inte heller ha sin mat vilket är MYCKET ovanligt. Han hade vägrat gå när de gick ut imorse, hade bara stått med svansen mellan benen och öronen strukna bakåt. Ätit massa gräs hade han också gjort. Jag och Tuva gick ut med honom när vi vaknade och då var han som vanligt... knasvovve! Han kanske inte gillar att kliva upp så tidigt!?
Snackar i pappas knä i soffan.

Inga kommentarer: