tisdag 26 augusti 2008

Öronkoll, landet och orolig sömn!

I fredags var det dags för ytterliggare ett besök på sjukhuset, kontroll av öronen stod på agendan eftersom det inte fungerade sist vi var där. Det blev dock inget resultat denna gång heller, vi har fått ytterliggare en tid om några veckor. Vi får hålla tummarna att allt fungerar då.

Efter sjukhusbesöket åkte vi ut till Ekerö för att hämta upp mormor. Vi stannade till hos moster Hanna och följde med och hämtade Dylan på dagis. På eftermiddagen packade vi in oss i bilen och åkte ut till landet. Tuva tyckte det var sådär första dygnet. Hon sov mycket oroligt på natten och på lördagen var hon ganska ledsen och hade svårt att komma till ro. Mamma sa att jag hade jätte svårt att vara hemmifrån när jag var i hennes ålder, kanske Tuva är likadan? På söndagen hade hon dock acklimatiserats sig och det fungerade mycket bättre. Tuva fortsatte sova oroligt på nätterna även om dagarna var bättre. Mattias, Sara, pappa och Tomas målade huset och vädret var sådär. På söndagen åkte vi hem, Mattias skulle ju börja jobba på måndagen. Så var det då dags för min första egna hemma-dag...

Mattias började jobba först kl. 10 så jag fick sällskap på morgonen i alla fall. Jag hade tid på BVC kl. 10.00 och tog bussen dit, det gick jätte bra och Tuva sov hela vägen. Tyvärr hade inte lill-trollet gått upp tillräckligt i vikt. Sköterskan tyckte att jag kanske borde börja med tillägg men jag sa att jag inte ville det utan att jag ville prova att amma lite mer. Så nu ska jag intensivamma varannan timme ett par dagar framöver, hoppas verkligen att det fungerar för jag vill inte börja med ersättning!!!

På kvällen åkte jag till Isabelle för att träffa brudarna från gymnasiet. Det var inte lätt att ta sig iväg... jag skulle äta middag, Tuva skulle ammas, Dumle skulle promeneras dessutom skulle jag få på både mig och trollet kläder och lyckas passa in en buss, inte det lättaste men man vänjer sig nog tids nog. Jag kom iväg, inte alltför sent och gick sista biten från bussen, tog c:a 20 minuter och var JOBBIGT, men nyttigt! Vi hade det trevligt i alla fall och Mattias kom förbi vid nio tiden och hämtade upp mig.

Tyvärr fortsätter Tuvan att sova oroligt, hon är inte vaken men hon gnyr och stånkar och stönar hela nätterna så att jag inte kan sova. Dessutom ligger hon och sparkar mig i magen och brösten... funderar på att prova låta henne sova i egen säng. Jag blir så trött när jag sover så dåligt på nätterna och det är lite svårt att sova igen på dagarna eftersom jag måste amma varannan timme och däremellan hinna äta, klä på mig, duscha, gå ut med hunden och kanske hålla lite ordning i hemmet... Jag tror visserligen att allt det här blir bättre när vi får lite rutiner, just för tillfället är allt en aning kaosartat. Jag har bestämt mig för att inte planera in något speciellt den här veckan i alla fall och bara koncentrera mig på att amma lillan. Vi har en tid på BVC på fredag och då hoppas jag verkligen att hon gått upp i vikt!

Sara och killarna målar medans Tuva sover gott i vagnen, mormor i bakgrunden.

Inga kommentarer: