tisdag 12 augusti 2008

Dag 5

Idag kommer Dumle hem från landet där han varit med mormor och morfar för att vi ska få en chans att landa lite. Vi är lite spända; hur ska han reagera? Kommer han att märka att det är något annorlunda? Hur kommer Tuva att reagera? På morgonen plockar och städar jag medans Tuva sover hos pappa. Jag rensar ut bland alla kläder jag fått från vänner och bekanta och delar upp de i storlekar, det känns skönt att ha ordning på sånt jag kan styra över. Annars är det mest Tuva som bestämmer rutinerna hemma, och det är helt okej med oss... tänk så fort de lindar en runt sitt lillfinger de små!!!

Mina favoriter!
Vid tre tiden kommer mormor, morfar och Dumle hem. Jag möter de i porten och Dumle blir så glad. Mattias står i dörren till sovrummet när Dumle far in i lägenheten men han bara ignorerar honom. Han far runt som besatt och nosar och kollar runt, det är så uppenbart att han känner att något är annorlunda. Jag ger honom mat som han inte ens nosar på... När han tillslut får hälsa på Tuva går han bara fram till henne, nosar henne på örat och slickar henne i håret några gånger... mammas duktiga kille!! Mormor och morfar har med sig fika och vi fikar och myser med Tuva som har ont i magen och fiser som bara den. De åker hem efter några timmar och jag och Mattias ger Tuva hennes första bad hemma. Först blir hon alldeles tyst när vi doppar ner henne i vattnet, men efter några minuter blir hon ledsen och vill komma upp. Vi äter middag och går sen och lägger oss. Tuva har dock fortfarande ont i magen och är jätte ledsen och gråter. Efter att ha försökt amma i sängen utan att sitta bra beger jag mig ut i soffan. Amningen gör så ont och Tuva är otröstlig, jag bara gråter och gråter. Känner mig så maktlös som inte kan hjälpa henne när hon har så ont och lilla gumman är så trött att hon knappt kan hålla ögonen öppna och har gråtit så mycket att hon är alldeles hes. På morgonen tar Mattias över och jag får sova en stund.
Finaste tjejen!

Inga kommentarer: