tisdag 12 augusti 2008

Dag 2

Vi sover okej under natten som gick, eller inte vi snarare jag, Mattias och Tuva sov som stockar men jag hade svårt att koppla av, ville bara titta på Tuva hela tiden, snosa henne i nacken och pussa på de runda små kinderna… fina fina tjejen. Sov ändå litegrann p.g.a. total utmattning. Måste ha somnat till under tiden jag ammade Tuva och ”tappat” henne en bit ifrån bröstet (ammade ju liggandes) för hon har lyckats suga sår på bröstvårtorna upptäcker vi på morgonen. Jag får hjälp av barnmorskan som konstaterar att hon tar ett jätte fint tag, bara att amma vidare även fast det gör lite ont. Vi har sån tur att vi får samma barnmorska på BB som var med oss när Tuva föddes.

Vi hade sagt till redan kvällen innan att vi förmodligen ville gå hem idag, och eftersom amningen ändå verkade fungera och jag och Tuva mår så pass bra så bestämmer vi oss för att åka hem. Barndoktorn kommer och tittar på henne, klämmer och trycker på hennes ben, och konstaterar det vi redan misstänkte: hon är perfekt! Vi får massa information av barnmorskan om vad vi ska tänka på när vi kommer hem, massa tips och råd både skriftligt och muntligt. Tuva vägs igen och har gått ner från 3550 gram till 3430 gram, helt okej viktnedgång enl. personalen. Vi blir tillfrågade om vi vill bli visade barnbad och det vill vi gärna, så Tuva får sitt första bad där på BB. Hon HATAR det… lillskruttan skriker som besatt hela tiden.

Efter lunch packar vi i alla fall ihop oss och beger oss från sjukhuset, det känns inte alls så konstigt och läskigt som jag hade trott att det skulle kännas. Det känns bara skönt! Jag hade det jätte bra både på förlossningen och BB men va skönt det var att få komma hem. Bilresan går kanon bra, Tuva sover hela vägen och fortsätter sova även hemma. Mamma hade städat undan och plockat ur diskmaskinen när vi kom hem, men vi far ändå runt som stollar och städar överallt, bäddar rent i sängen och packar upp alla saker vi hade haft med oss och fått (vi fick bla två babybags med oss från BB).



Tuva sover gott i sängen.

Mys med mamma.

På eftermiddagen kommer Ida och Thia och hälsar på för första gången. Jag och Lotta hade redan bestämt dagen innan att de skulle komma förbi efter jobbet, och både hon och Johan kommer och har lagat middag, god kycklingpaj och sallad. Sen kommer även moster Sara, Sebastian, Marcus och Tomas. Vi får fina presenter av allihop. Jag anklagar Sebastian för att ha lagt värsta äggmöken, men det visar sig komma från lilla Tuva, vem hade kunnat tro att något så litet och sött kunde fisa så illa.

Tuva hos kusinen Marcus och hos moster Sara.

Hos kusinen Sebastian.

Inga kommentarer: