onsdag 5 november 2008

En följetong...

Det här med Tuvas öra börjar bli lite småtråkigt. Igår var det dags för ytterliggare en undersökning, denna gång mätning av hörseln med hjälp av elektroder. Det var lämpligt om hon sov stod det på kallelsen men hon var mycket pigg när vi kom in i undersökningsrummet. Audionomen (hon som skulle utföra testet) började tejpa på saker på Tuvans huvud och det var inte populärt. De provade att köra testet men det gick sådär eftersom lillis var vaken och sprattlade hela tiden. Jag märkte dock att hon var trött så efter en stund fick vi ta en paus så vi kunde gå och söva henne. Det tog längre tid än vanligt. Hon är verkligen medveten om sin omgivning nu och märkte såklart att vi inte var hemma och ville inte sova utan hon ville titta på allt. Efter lite vaggande och sjungande så somnade hon i alla fall och vi kunde fortsätta testet. Det gick sådär. Eventuellt kan hon ha en nedsättning på vänster öra, men det kan också vara så att hon inte har en nedsättning... Men det positiva är att hon hör i alla fall på det örat, åtminstonde normal samtalston och denna eventuella nedsättning kommer inte påverka hennes språkutveckling. Nästa steg är ett så kalla BOEL test man utför när barnet är c:a 8 månader. Det går ut på att barnet själv ska reagera på ljudet genom att vända sig åt det håll ljudet kommer ifrån. Så vi får se i april!

Jag var hos tandläkaren igår för första gången på 7 år. Jag var orolig att jag skulle ha massor av hål och få massor av skäll för att jag inte tagit hand om mina tänder. Att jag hade massor av tandsten visste jag. Istället för skäll fick jag beröm för mina fina tänder. Inga hål alls men en hel del tandsten som tandläkaren tog bort med ultraljud (sist jag var till tandläkaren skrapade man bort tandstenen). Han skulle kalla mig igen om ett år men han trodde att det förmodligen skulle räcka att jag går varannat eller var tredje år. Kalaset gick på 435 kronor vilket jag tyckte var billigt! Känns så fräscht i munnen nu!

Nu ska jag iväg till Solna centrum för att fixa noter till en låt vi ska ha på dopet (Du är aldrig ensam med Mauro Scocco). Det kommer att bli min syster som sjunger i kyrkan och vi ska försöka hitta en låt till, inte det lättaste för jag är MYCKET kräsen. Jag ska försöka hitta en farsdag present till min pappa. Och Tuva ska försöka hitta en till sin pappa :). Sen drar vi iväg till Blackeberg och fika hemma hos finaste Bella!

1 kommentar:

Anonym sa...

Skönt att du inte hade några hål! Jag tycker att det var obehagligt att ta bort tandsten med ultraljud. *ryser* Det kan göra ont på vanligt vis också, men är de skickliga föredrar jag ändå det sättet. Hoppas att det går bra med Tuvas öra nu.