fredag 7 november 2008

Tuva 3 månader

Igår blev skruttan 3 hela månader. Hon är så stor nu känns det som. Ibland tittar jag på henne och tänker: vart har min lilla tjej tagit vägen. Hon är fortfarande en mycket smal och spinkig bebis, men hon är lång!
En vanlig dag hos oss ser ut ungefär så här:
Trollet vaknar vanligtvis runt 5-tiden. Någon natt ibland då och då vaknar hon tidigare (typ mellan 2-3). I alla fall så äter hon en slurk vid 5-tiden, efter detta somnar hon om, ibland efter att ha legat vaken och kacklat en stund och ibland under tiden hon tuttar. Hon vaknar sen igen mellan 7-9 någon gång. Vi brukar ligga kvar en lång stund i sängen och prata, Tuva är alltid på strålande humör på morgonen. Efter detta kliver vi upp och klär på oss. Jag äter frukost medan Tuva ligger i babygymmet och pratar. Efter 1-1½ timme blir hon trött. Jag går då och lägger henne i vagnen med nappen och hon somnar på två röda sekunder. Hon sover vanligtvis någon eller några timmar, lite olika beroende på vad vi gör (om vi är ute och promenerar sover hon längre). På förmiddagen blir det mest äta och sova, när hon är vaken är hon oftast nöjd och pratar mycket. Hon är inte så förtjust i att ligga ner utan vill mycket hellre stå eller sitta i någons knä. Eftermiddagarna ser ungefär likadana ut. Hon sover mycket om hon ligger i vagnen och den rullar, är vi hemma är hon vaken mer. Pappa kommer hem vid 16.30-tiden och då lagar jag middag medan Tuva myser med pappa. Har vi tur sover Tuva medan vi äter men om hon inte gör det är hon oftast nöjd. Lite senare på kvällen blir hon gnällig, då brukar vi klä av henne och hon får ligga och sprattla i bara blöja vilket hon ÄLSKAR. Så kan hon ligga i över 30 minuter om hon får bestämma. När hon börjar känna sig nöjd med sprattlandet brukar vi ibland (oftast) ta en lång härlig dusch tillsammans, någon enstaka gång badar hon men hon föredrar duschen. Efter detta får hon hoppa i pyjamasen och nu brukar klockan vara närmare 20.30. Jag och Tuva går och lägger oss i sängen och hon får tutta litegrann. Jag brukar kolla på tv men somnar oftast. De flesta kvällarna somnar hon gott och jag kan sen lyfta över henne i hennes säng där hon sover, förhoppningsvis, hela natten!

Sötaste ungen, exakt 3 månader

1 kommentar:

Anonym sa...

Kul att läsa om era rutiner! Så hon gillar duschen bättre än bad? Leo tycker inte om att duscha alls.

Åh nej, hör att han ligger och bajsar nu så jag måste byta blöjan strax... har så ONT i mina axlar så det är inte roligt. Har nog inflammation i musklerna, har haft problem hela hösten med nacke, axlar och rygg. Smärtan sprider sig upp i huvudet och käken. Aj aj...