onsdag 19 november 2008

Slumra in slut ögonen...

...ska jag släcka ljuset? Dröm en dröm och dröm igen, jag ska vakta huset. Här hos mig har du det bra, här finns allt det du vill ha. För det kan jag lova, nu så ska du sova. Ja det kan jag lova, nu så ska du sova. (min favvo gonattvisa, text: Cornelis Wresvijk, musik: Anamma)

Sötaste lilla ungen somnade alldeles nyss själv i sin säng för första gången! Jag ammade i soffan för jag höll på att baka lite till dopet (vanligtvis ammar jag alltid sista svängen i sängen). Hon somnade som vanligt men vaknade när jag la ner henne. Mattias passade på att byta blöja för sista gången ikväll, och då vart trollet en piggis! Hon var glad och nöjd så hon fick ligga och snacka för sig själv i sängen och nu typ 15 minuter senare sover hon gott! På dagarna somnar hon nästan alltid själv i vagnen men jag har inte fått in någon bra rutin kring detta på kvällen. Dessutom är hon ju oftast ganska gnällig så det är inte det lättaste. Men nu när vi sett att det fungerar så får vi försöka fler gånger!

Jag har varit och handlat till dopet nu ikväll och Mattias och Tuva har varit själva hemma. Det är första gången som han har varit själv med henne och fått sköta allt, dvs. matning också (innan har jag vart iväg men bivit hemringd om hon blivit hungrig). Mattias tyckte det var jättemysigt och Tuvan hade varit på strålande humör. Sovit, snackat, lekt, legat naken och myst och sen ätit. Jag måste börja lämna de själva lite mer, jag tror alla vinner på det. Jag får komma iväg och andas lite, Tuvan får kvalitetstid med sin pappa och Mattias får känna att han har ansvaret, vilket gör att han växer i sin papparoll! It´s a win-win situation!

Inga kommentarer: