onsdag 19 november 2008

Hinner inte...

Tiden räcker inte till. Jag vill inte påstå att jag känner mig stressad, bara fullbokad. Dopet är på lördag, mat ska handlas, kläder ska shoppas, prydnadssaker ska pysslas, tårtor ska bakas, saker ska packas, kakor ska gräddas och hår ska klippas. Mitt i allt det här ska en bebis roas.

Nuförtiden kräver hon att bli road, det går inte att bara lägga henne i gymmet eller babysittern. Hon vill vara med! Titta, bita, suga och framförallt prata. Hon pratar hela tiden, och har ett favorit ljud som av den ovana kan (miss)uppfattas som ett missnöjt ljud. Det är svårt att beskriva ljud i skrift men det jag kan säga att om ljudet är att det är högt och inte speciellt vackert att lyssna på. Hon skriker ibland så högt så att rösten nästan spricker och efteråt är hon ibland lite hes. Hon är så stolt när hon har fått till de där ljuden! Vi var på mammagruppsträff på BVC i måndags och Tuva testade sina ljud på barnen där, det var inte populärt. En liten flicka blev ledsen och grät varenda gång Tuva lät... och hon lät i stort sett hela tiden! Hon har även börjat skratta högt. Vi har försökt få detta underbara läte på film men varenda gång vi tar fram videkameran så slutar hon skratta.

Den orala fasen är påbörjad, allt ska in i munnen, framförallt händerna. Hon suger på de hela tiden och allra bäst är det om hon även får låna mammas eller pappas fingrar. Vi har köpt en bitring till henne men händerna är populärast. Hon stoppar fingrarna så långt ner i halsen så hon får kväljningar, knäppa ungen :). Detta leder till att hon alltid har kalla händer och dreggelblöta bodysar. Mattias var en riktig dreggelunge när han var liten och det verkar som om Tuva ärvt detta av honom. Däremot tycker jag att hon kräks mindre nu, hoppas det håller i sig för jag luktar gärna annat än bebiskräk och sur bröstmjölk!

Inga kommentarer: