söndag 7 september 2008

1 månad.

Igår var det 1 månad sedan lilltrollet föddes. Det är inte klokt va tiden går fort!!! Vi har börjat komma in i rutiner här hemma. En vanlig dag ser ut ungefär så här: Tuva vaknar vid halv nio, jag byter blöja, klär på henne och mig och sen sätter vi oss framför morgonteve och Tuva får äta. Hon håller låda nån timme eller 1 ½, ligger en liten stund i sin babysitter medans jag äter frukost. Hon är dock inte nöjd att sitta själv någon lång stund. Vid tio-tiden vill hon oftast äta igen och somnar sen vid bröstet. Jag stoppar vanligtvis ner henne i vagnen och får mig lite egentid. Vid tolv-tiden får hunden sin lunchpromenad, ibland en lite längre promenad, ibland en liten kortare. Tuva sover oftast under tiden. Väl hemma brukar jag hinna laga och äta lunch innan Tuva vaknar igen. Hon äter och är vaken kortare stunder under eftermiddagen, oftast är hon ganska nöjd. Hon sover inte lika lång stund som på förmiddagen men brukar ändå hinna med ett par timmars sömn. Pappa kommer hem vid halv fem tiden och vi börjar planera för middag. Tuva är oftast gnällig på kvällarna och vill gärna sitta i famnen. Någon av oss lagar middag (oftast jag om inte Tuva vill äta) och vi får tyvärr väldigt ofta äta den var och en för sig eftersom prinsessan vill sitta hos någon av oss. Hon somnar vid åtta tiden ungefär och sover tills vi går och lägger oss (vid halv elva ungefär), då väcker jag henne, byter om till pyjamas och ammar henne en sista gång. Hon vaknar mellan ett och två och vill äta, somnar oftast om på en gång och vaknar sen igen vid halv fem-fem någon gång. Efter detta amningstillfälle har hon ibland svårt att somna om och vill gärna ligga i min famn, vilket hon oftast får. Ibland vaknar hon senare än fem och har då MYCKET svårt att somna om. Sen sover hon till halv nio (vaknar märkligt nog nästan alltid samma tid)...Ja så ser vår vardag ut ungefär...

I torsdags var jag och Tuva ute på Ekerö (pappa jobbade kväll). Vi plockade upp mormor på KS och åkte sen till Solna och shoppade litegrann. Efter det åkte vi hem till moster Hanna och fikade med Dylan, Hella och Texas. Vi åt middag hemma hos mormor och morfar och Tuva låg på bordet på en filt under tiden. Det är väldigt tidigt men både mamma och jag är helt säkra på att hon "pratade", hon tittade rakt på sin mormor och jollrade och fäktade med sina små armar och ben. Hon låg länge och pratade med väggen också. Mormor hävdar bestämt att Tuva ler åt folk (och har gjort det sedan hon var typ två veckor), jag ser att hon ler men har svårt att tro att det är "medvetet" jag tror snarare att det beror på bubblor i magen eller liknande.

I tisdags åkte jag ju för första gången bil med Tuva själv (hon sitter ju i baksätet eftersom vi har airbag fram). Vi åkte ju bara fram och tillbaka till sjukhuset och ditresan gick jätte bra men på hemvägen skrek hon hela vägen. Känns lite jobbigt att inte se henne så i torsdags åkte jag förbi Babyland och köpte en sån där spegel som man sätter på nackstödet, så nu ser jag henne... skönt! Ut till Ekerö fick vi ju sällskap av mormor men på hemvägen åkte vi själva, och Tuva sov hela vägen tack och lov. Det kommer ju bli så att jag kommer åka en hel del bil med henne själv, som tur är gillar Tuva verkligen att åka bil och sover nästan jämt hela vägen.

I fredags var jag och Tuva hemma hon Sara och Tomas och åt middag (pappa jobbade kväll igen). Mattias kom dit efter jobbet och vi spelade guitar hero. Tuva var trevlig och glad hela kvällen. Sov i vagnen länge så att mamma till och med fick äta middag ifred... Vi gick hem och var inte hemma förrens vid tolv-tiden. Det blev lite sent och Tuvas rutiner gick helt åt skogen, hela helgen har varit jätte konstig för henne och hon har haft mycket svårt att komma till ro. Nu ligger hon och sover i vagnen. Jag försökte lägga henne i sin säng eftersom jag vill att hon vänjer sig vid att ligga i den men det gick inte! I veckan ska pappa åka på kurs och vara borta i två dagar och en natt... vi får se hur det går.

Tuva c:a 1 månad.

Inga kommentarer: