måndag 8 september 2008

Om amning

Att amma gör ont, det är ett faktum. Första tiden när mina bröstvårtor var två stora sår var amningsnappen min bästa vän. Det blir bättre tack och lov. Nu har jag, de senaste dagarna haft problem med mitt högra bröst. Min första tanke var såklart att jag fått ett nytt sår där, men nej då, inte ett sår så långt ögat kan nå. Vilket tyvärr innebär att amningsnappen inte hjälper ett skit, gör tyvärr nästan saken värre. Det gör förbannat ont när hon tar tag, som tur är släpper smärtan efter ett tag.

Idag har varit en amningsdag, Tuva har ätit och ätit och ätit. Så mycket mat måste ju komma ut någonstans, och min skapare va barnet har skitit idag. Har tappat räkningen på hur många bajsblöjor jag har bytt. De första dagarna/veckorna i livet hatade Tuva skötbordet. Så fort hon landade där satte hon igång att vråla. Det har förändrats! Nuförtiden älskar Tuva skötbordet (vilket underlättar när man byter blöja så ofta som vi gjort idag), hon njuter i stora drag och pratar och pratar med duschväggen och handuken. Jag förstår inte varför hon inte kan vara lika nöjd när hon ligger på andra ställen.

Nu sitter Tuva hos pappa. Jag älskar verkligen att vara hemma med Tuva, det är ljuvligt! MEN det är väldigt skönt när Mattias kommer hem och avlöser mig. Skönt att en liten stund få vara bara jag och inte ha en bebis på armen hela tiden. Idag fick jag laga middag medans Mattias tog med sig Tuva ut på en promenad med Dumle. Innan pappa kom hem låg Tuva en stund i babysittern och snackade med bollen, ringen och nallen som hänger ovanför henne. Jag har förevigat detta på kort, men jag har lånat Tomas kamera och har ingen sladd att ladda över korten med tyvärr, får bli en annan gång.

Uppdaterat: Har nu laddat över korten!



1 kommentar:

Anonym sa...

Ja huga... *ryser* Amningen var inte rolig där från början. Nu kan jag nästan sakna den. Så ovant det känns att tänka på Mattias som "pappa". ;-) Det känns mer naturligt att du är "mamma", av nån anledning. Och visst är det skönt när man får avlösning på kvällen, hur gosiga de än är. Man behöver lite egentid och inte bara känna sig fastkedjad i soffan som en annan mjölkko. :-) Ser fram emot fler bilder på underverket!